Situation STHLM

Det är en sak som jag hade tänkt att skriva om ett tag nu; För ett par dagar sen, när vi var på väg hem från skolan, klev en hemlös man på tåget och frågade efter pengar. Han började prata lite med dom som satt i närheten, och berättade en sak som störde mig ganska mycket.

Han sa att han hade fått sparken (SPARKEN) från Situation STHLM. Eftersom männsikor i större utsträckning nu prenumererar på tidningen, så behövs inte längre de män och kvinnor som står ute på gatan och säljer tidningen.

Jag trodde att själva idén med tidningen var att skaffa arbetsmöjligheter till de som varken har hem eller jobb, så att de själva kan tjäna ihop pengar till ett bättre liv. Istället för att förlita sig på tiggeri och brottslighet. Men tydligen är detta också en tidning som säljs endast i vinstsyfte.

Jag skulle kunna ha köpt tidningen endast i det syftet att pengarna går till de hemlösas löner. Nu vet man ju inte riktigt vad pengarna går till. Reklamfilmerna i tv är ju inte direkt billiga. Hur många av Situation STHLMs försäljare har fått sparken? Vad händer med dom? Hjälper tidningen dom att hitta nya arbeten eller är dom inte längre tidningens problem?

I alla fall så tycker jag att tidningen verkar ha förlorat sitt syfte. Men vem vet, kanske kommer det något bättre ut av att den säljs i större utsträckning.


Kommentarer
Postat av: Petronella

mummel mot pengar galna människor som äger tidningen

2008-02-04 @ 14:27:35
URL: http://nellus.blogg.se
Postat av: evie

Det är kanske det dummaste jag någonsin hört.

2008-02-04 @ 18:31:04
URL: http://fluffybullet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0