Sorry for getting all political, but...

Detta stör mig. Gud, vad det stör mig.
image55

Ärligt talat så tycker jag att det är i klass med när den där föreningen (som jag inte minns vad den heter) ville att glassen Nogger Black skulle tas bort. För att reklamen var rasistisk, även fast den inte var det minsta rasistisk.

Grejen är, att när jag var nio-tio år så läste jag Tintin i Kongo. Och tack vare den svenska skolan och min uppfostran, så kunde jag se redan i den åldern att boken är rasistisk. Ja, dom har rätt. Den är det.

Men, vafan. I en av mina favoritböcker, Borta med vinden, handlar det om en rik familj som äger ett plantage och hundratals svarta slavar. Den måste väll också anses som rasistisk, eftersom huvudpersonerna ser de svarta som allt annat än jämställda. Varför vill dom inte att man tar bort den från hyllorna, när man ändå håller på.

Varför inte bara ta bort alla böcker som på något sätt framställer afrikaner på ett dåligt sätt?

Och, som det står i artikeln, så står Hitlers Mein Kampf på hyllorna i biblioteket. Den, om någon bok, är väl rasistisk och hets mot folkgrupp. Vem fan bryr sig om vad någon belgare hade för åsikter på 30-talet?

Detta är vad jag tycker: Eftersom det är en barnbok, så får det väl vara upp till föräldrarna om deras barn ska få läsa boken eller inte. Och uppenbarligen så kommer inte medlemmarna i Afrosvenskarnas riksförbund låta sina barn läsa den. Det är upp till dom, såklart.

Sedan så tycker jag att dom ska ha lite tillit till att den svenska skolan och det svenska samhället i övrigt inte direkt uppmuntrar rasism. Alla har väll lärt sig att man inte ska tycka illa om någon, att alla är människor med lika värde? Det är väll ganska grundläggande i Sverige, eller? Och dom borde även lita till hur dom själva uppfostrar sina barn. Om dom själva inte är rasister, så kommer nog inte deras ungar bli det heller.

Okej. Det var allt jag hade att säga.

Kommentarer
Postat av: Wennberg

Du vann just lilla VM i att vara långsam på att diska..;)

2007-08-23 @ 21:13:43
URL: http://wenn.blogg.se
Postat av: Wennberg

Haha, okej! Diska är inte nå vidare roligt...vi hörs på msn imorrn! Nu äre sovadags...;)

2007-08-23 @ 22:37:19
URL: http://wenn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0