Fördomar

Har precis käkat lunchen framför teven, med Oprah Winfrey påslaget. Avsnittet handlar om fördomar och rasism. Det är alltid intressant att se när dom tar upp tyngre ämnen. Det får en att tänka efter, även fast jag ofta inte håller med om vad Oprah säger.

I alla fall, en amerikansk forskare har tagit fram ett test där man får reda på ifall man har fördomar eller inte. En grupp kvinnor får göra testet i tv, och jag tror att alla gick in med inställningen att dom själva inte hade några fördomar. Självklart visar testet tvärt emot, antingen har dom något emot svarta eller mot vita. Whatever.

Det som förvånar mig är att alla kvinnorna tror att dom inte har fördomar. Hur ignoranta är dom? Har dom någonsin lyssnat på sina egna tankar? Jag menar, det finns väl inte en människa som inte har fördomar. När man möter en ny människa är ju utseendet det första man går på. Inget konstigt med det, vi är ju fåfänga by nature.
Men att de vita kvinnorna blev chockade över att de enligt testet hade något emot svarta, och tvärtom, det kan jag inte förstå. Det är ju inte en människa i världen som vil erkänna sina fördomar (utom kanske rasister, som tror att deras fördomar är absolut sanning). Men om man ser på hur olika eticiteter framställs i medier, alla medier, så är det ju ett mirakel om en männsika är helt fördomsfri. Det är omöjligt att vara helt fördomsfri.

Om en invandrare i en teveserie inte är kriminell, så är han/hons kompis eller en familjemedlem det. Alltid, alltid, alltid. Och svarta lyssnar alltid på hiphop och pratar med slang, hur gamla dom än är. Japaner är alltid glada och naiva. Det är tråkigt med stereotyper, och det är sjukt att dom inte har förändrats något. Klart som fan att vi har fördomar om vi pumpats med dessa klichéer sedan vi var barn. Detta enda man kan göra är att inse att man har fördomar, coh sedan skita i att lyssna på dom.

Jajaja, nu ska jag sluta försöka skriva någon jävla debattartikel. Men det är så tröttsamt när folk ska förneka detta simpla fakta. Det är inte fel att ha fördomar, men det är fel att tro på fördomarna.


Kommentarer
Postat av: Therese

Oj Oj Oj filippa :P

2007-10-09 @ 16:11:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0