Åh, nej! Nu blir hon politisk igen!

Okej, nu har det dröjt lite med skrivandet, för jag har inte haft ett enda skit att skriva om. Men nu så.

Idag har jag haft svenska, och vi har pratat om språkets historia och utveckling. Självklart blev det en rätt livig diskussion. Det är rätt kul, för då inser man verkligen hur andra människor tänker. Och jag inser hur ensam jag är med mina egna åsikter.

Framför allt handlade det mycket om hur engelskan påverkar svenskan, och hur det svenska språket kommer förändras i framtiden. Själv tror jag att engelskan kommer ta över mer och mer, Och varför inte? Vi omges av engelska överallt, på teven går det nästan bara engelsktalande program och vi besöker hur många engelskspråkiga nätsidor som helst.

Språket utvecklas ju hela tiden, och jag tror knappast att svenskan kommer se ut som den gör idag om tusen år. Det går inte, det är totalt omöjligt. Och i vårt globaliserande sammhälle, varför skulle inte de största språken kunna ta över? Hur snabbt har inte utvecklingen gått från att nästan ingen svensk kunde tala engelska, till att vi nu pratar hur bra som helst?

Det är inte så att jag vill att svenskan ska försvinna (vilket mina klasskamrater verkade tro), det är ett fint språk ändå. Men jag är inte rädd för att bo i ett land som förändras. Vår historia är viktig, men förändringar är ännu viktigare. Och säkert så kommer svenskan alltid finnas kvar, men om de pratas mer engelska än svenska i Sverige om tusen år, så blir inte jag ledsen för det.

Det som var mest oroväckande i hela diskussionen var när vi kom in på islam. Jag vet inte hur det går till, men snart används orden "vi och dom", och det stör mig otroligt. Någon sa att "muslimerna kommer ta över Sverige" och att "muslimerna tycker inte att vi ska få säga vad vi vill om deras religion". Det är SÅ farligt att säga sådana saker. Då undrar jag vad dom har fått för uppväxt. Själv har jag från barnsben vetat att alla människor har lika värde, oavsett vilken religion dom tillhör eller ifall dom är ateister eller vad fan som helst. Hur kan man tro att ALLA muslimer är emot yttrandefrihet? Hur kan man tro att alla muslimer tänker på samma sätt? Tänker alla krsitna på samma sätt? Nej, det skulle ingen heller påstå.


Det finns muslimer som försöker bekämpa yttrandefriheten. Det finns kristna som bekämpar den, det finns politiker som bekämpar den. Det var verkligen en chock när jag insåg hur människor runt omkring mig tänker. Jag hoppas att det blir fler diskussioner av den här sorten, för det är bara nyttigt. Då lär man sig vart man själv står, vilka åsikter man själv har.

Sedan får gärna männsikor tycka att jag är dum i huvudet. Men eftersom jag tror på åsiktsfrihet, så har jag inget emot det. Varsågod och tyck vad du vill.


Kommentarer
Postat av: Therese

Så filippa, nu har jag faktist läst HELA ditt inlägg :P .. inte lite text det där :d haha

2007-10-23 @ 18:24:25
URL: http://delikatess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0